Scarlet Pleasure: “Musik skal være en helhedsoplevelse”

For bare to år siden spillede de på Wonderfestiwalls teltscene, og siden da er det gået stærk for de tre musikere og barndomsvenner i Scarelt Pleasure. Det succesfulde band sluttede festivalsæsonen af på Wonderfestiwall, hvor WonderWord fangede dem til en snak om det univers, de har skabt, musikken og drømmen om udlandet.

Når de tre drenge ser tilbage på de forgående to år, er det særligt én ting, der har været afgørende for, at de gik fra at være et københavner-fænomen til allemandseje med radiohits og udsolgte koncerter: ”Der skal ikke mere til end ét nummer. Med vores EP Mirage startede vi med at være en vibe-ting, for mindretallet. Så lavede vi nummeret ’Heat’ og det gjorde ret meget for, hvor bredt det blev.” siger Emil, og Alexander supplerer: ”Heat, var mere hårdtpumpet lydmæssigt. Mirage var lidt blødt, som et glas meget tung Bordeaux vin, Heat var mere en kold, frisk drink.”

Et univers at tune ind i   

Og med hits, der slår dig som kolde, friske drinks har Scarlet Pleasure turneret landet rundt og spillet et hav af roste koncerter. Publikum elsker dem, måske fordi det er meningen, at man skal kunne slappe af og slå hjernen lidt fra, når man hører Scarlet Pleasure:

”Der har været mange år, hvor musik har været en meget seriøst ting. Vi synes, det er meget befriende, at det bare gør én glad,” lægger Emil ud.

”En lidt mere laissez-faire attitude. Det er en meget god afspejling af, hvem vi selv er som mennesker, og hvad vi har haft behov for,” supplerer Alexander og Joachim fortsætter:  ”Live er det virkelig vigtig for os, at folk har en fest, især på festivaller.”

Den lidt mere Laissez-fair attitude til musikken, som fans værdsætter, bliver afspejlet i et helstøbt univers, der er karakteriseret ved palmetræer, 90’er vibes og udtryk som ’det bliver Tenerife’. Drengenes personlighed skinner i gennem, ikke mindst på de sociale medier, hvor bandet har skabt sig en stærk identitet:

”Vi tror, det er vigtigt, at man kan relatere til en stemning i musikken, og at det bliver en helhedsoplevelse. Det kan være virke stærkt at skabe nogle billeder til musikken, så der bliver et helt univers at tune ind i,” siger Alexander, der orkestrere bandets indhold på diverse platforme. Det hele er dog ægte nok: ”Vores liv på de sociale medier, er det liv vi lever, mere eller mindre. Emil har jo også midterskilning, når han er i privaten,” og Joachim uddyber: ”Det er lidt en studiejargon, der er opstået. Vi integrerer bare dét ret meget, men man tænker da over, om der er en palme i baggrunden eller ej, når der skal tages billede. ”

 

Udlandet venter

Bandet har på bare to år nået at spille i det meste af Danmark, og selv Dronningen har haft fornøjelsen af musikken. Derfor er det også naturligt for bandet at prøve kræfter med det internationale marked. Og Emil skal også til at bruge mere tid på teksterne, som hidtil har været anmeldernes ankepunkt i det eller velproducerede lydunivers:

” Vi får hug for teksterne, jeg ved ikke hvorfor. De fylder overraskende meget, og vi gør os umage med at lave dem. Vi prøver at skabe en scene, i stedet for bare at synge romance. Men det er klart, så snart du siger baby mere end fire gange i en sang, så ryger der måske noget dybde. Men vi fokuserer bare meget på ting, der lyder godt og lyder naturligt, men fremadrettet tror jeg, vi vil gå mere i dybden med teksterne, ” siger Emil.

Og nu hvor sommerens festivaller er veloverstået, er det blevet tid til at vende tilbage til studiet for de tre drenge: ”Nu hvor touren er slut, skal vi arbejde på at lave noget lyd, som kan bringe os til udlandet. Vi vil gerne lave noget unikt, som ikke findes i forvejen, så vi kan komme uden for Danmark. USA er stadig en drengedrøm for os,” slutter Emil.

Interview af Katja Rottensten & Linea Prætorius